Jeg har rekruttert en venn av meg til å lage kart til Morgenfri. Helge Lund Kolstad er hans navn, og han har fra nå av heltestatus i nerdenorge. Jeg har nettopp kladdet inn stedsnavn og farger for skog, fjell, osv. på en av kopiene jeg har fått tilsendt. Det er vakkert. Senere skal kartet oppdateres med finere skrift og symboler for byer og slikt. Jeg må legge til flere byer og slikt noe etter hvert, og kanskje lage veier og markere handelsruter. Puh. Helge får sitt å stri med.

Helge er også en av de faste spillerne i Star Wars-kampanjen min, som spiller av wookiee-politikeren og frihetskjemperen Grakuushhk. En fabelaktig kar på alle vis. Både Helge og Grakuushhk.

Ellers har jeg vært på loftet og hentet Draug-boka for å begynne på «Vestvågøy-trilogien». Søsteren min er tilbake i landet og vil spille rollespill, og hun vil like Draug ganske godt, tror jeg. Hun er ikke den terningglade sorten. Håper å rekruttere henne til en prøvespilling.

Store deler av mekanikken til Morgenfri er nå ferdig: Egenskaper, ferdigheter, trolldom, og dramatiske mekanikker (trekk, instinkter, og driv – legg merke til hvor friskt jeg stjeler fra andre). Det eneste jeg mangler å få taket på, er hvordan man skal helbrede skade, sykdom, og gift, og så kan jeg kjøre testspilling. Siden må jeg gi meg i kast med en liste over våpen og rustning og annet utstyr, og lage et system for hvordan man øker egenskaper og ferdigheter. Og så har jeg tenkt å lage en formularliste for trolldom sammen med spillerne på testspillingene, gjennom å se hva spillerne føler er mest praktisk for rollene å kunne.

Hm, en ny forumstorming for å klassifisere utstyr? Hm.

