Da jeg leste nyeste utgave av Sorgenfri (gatemagasinet i Trondheim, solgt av folk som «sliter litt»), kom jeg over en påstand om at når man er avhengig av rus, vil det før eller siden bli slik at all rusfri tid blir «dødtid» mellom de gangene man kan ruse seg.

Grunnen til at jeg nevner dette, er at det har vært diskutert mange ganger hvorvidt rollespill er avhengighetsdannende. Dette har jo spesielt gjeldt datautgaven av begrepet, gjennom spill som World of Warcraft. Jeg er usikker på om dette kan stemme, og skal ikke late som om jeg har noe belegg for å påstå verken det ene eller det andre.

Men. For det er et men.

Rusavhengighet og spillavhengighet sammenfaller på mange punkter. Jeg har opplevd å ha en så kjedelig hverdag at dagene mellom spillinger føles som transportetapper. Spillingene er gode, både sosialt og virkelighetsfluktsmessig. Hverdagen blir overraskende grå av og til, i sammenligning. Jeg kan bli irritabel om jeg ikke får tid til å planlegge spillinger, lage karakterer, eller lese meg opp på settinger. Spillkampanjer som tar slutt gir meg abstinenser.

Jeg kan påstå at jeg har dette under kontroll. Men vil ikke en hver avhengig person påstå det samme? Enten det gjelder pengespill, alkohol, nikotin, WoW, sukker, koffein, eller D&D? Kanskje kan interesserte spørre samboeren min. Jeg vet ikke helt om jeg tør.

De siste ukene har det vært mye styr på hjemmefronten min. Samtidig har jeg fått klemt inn spillinger i den famøse Star Wars-ferie-kampanjen jeg er spiller i. Nå er det slutt på sommerspillingene for denne gang også, med et svinnende håp om at kampanjen skal overleve særlig mye lenger. I alle fall med meg i den. Alle andre spillere har flyttet eller flytter til Oslo. (Oslo – min nemesis.) Jeg har ofret mye tid på spilling som burde gått til oppussing, vasking, og flytting. Nå som spillingene tar slutt, skulle man tro jeg hadde mer tid og energi til å fullføre flytte- og oppussingsprosjektet i leiligheten, men nei – jeg føler meg mye mindre energisk nå. Slapp. Litt som å gå tom for amfetamin, for å bruke en ekstrem simile.

Forskjellen på å være avhengig av rollespill og å være avhengig av rus er kanskje at rus er negativt i det lange løp. Rollespill oppfattes fremdeles (av meg) som noe av det sunneste jeg kan bedrive.

Om en uke reiser jeg på laiv i Soria Morias univers. Der blir jeg fra mandag til lørdag.

