Jepp. Du leste riktig. Jeg ser ikke på The Big Bang Theory (TBBT), og jeg ønsker ikke å se på det. Jeg har sett kanskje tre episoder av serien til sammen, fra forskjellige sesonger, og jeg bestemte meg for å unngå den. Ikke på død og liv, bare… hvis jeg kan.

Jeg leste nettopp artikkelen «Why The Big Bang Theory Is Good For Geeks, and Why I Hate The Big Bang Theory» av Susana Polo for Geekosystem. Etter å ha lest den forstår jeg mer hvorfor jeg ikke egentlig liker serien. Jeg anbefaler deg å lese hennes artikkel før du leser videre her.

Lest den? Bra.

Jeg føler, som jeg tror Polo gjør, at serien bare viser den typen mennesker som jeg liker å kalle «svette nerder». De sosialt tilbakestående, slitsomme, gjerne med en eller annen diagnose. I utgangspunktet er dette fett nok. Man har lagd moro utav slikt i flere tiår allerede. Men en ting er ikke morsom bare fordi man har gjort det lenge. Prøv å se på et humorprogram fra NRK 1960-tallet, og du skjønner hva jeg mener. Rolv Wesenlund er ikke like morsom lenger nå han heller. Men nok om akkurat det.

Polo, på slutten av artikkelen, peker på måten hun føler seg når hun, som en jente, går inn i en tegneseriesjappe. For nå handler artikkelen plutselig om kjønn. Jeg innså ikke før dette punktet hvilket kjønn artikkelforfatteren hadde heller, for jeg pleier ikke å se etter, og leser tekstene uten å gi dem noe fortegn basert på verken kjønn eller whatever.

Men jeg er på en måte enig, selv om jeg slett ikke føler det samme når jeg går inn på Outland. Kvinneportretteringen i TBBT er veldig rar – men selv om den ikke er rarere enn i de fleste amerikanske TV-serier, er den del av problemet for min del. Men ikke alene. Nå er det slik at TBBT får meg til å føle ubehag på flere måter som gjør at jeg ikke synes det er morsomt, og dermed er litt av vitsen med en situasjonskomedie borte for min del.

Ja, kjønnsrollefordelingen i serien er ubalansert. Du kan enten være hott ikke-nerd, eller en kjip nerd, hvis du er jente. (Det sies ikke noe om hva du kan være om du er gutt. Finnes det hotte guttenerder ifølge TBBT?) Du kan, som kvinne, mao ikke like Batman uten å også ha tannregulering og colabunner.

Men så våkn opp da! Når har jenter i (amerikanske) serier vært både smarte og pene uten at serien har vært laget «for jenter»? Jeez Louise. Jeg tror det bare er Rory i Gilmore Girls, og hun er faktisk et lysende beacon av en nerdejente (intellektuell nerd, ikke popkulturnerd) – men hun eksisterer i en såpeopera som de fleste skyr som pesten (at their peril, for Gilmore Girls er faktisk ganske godt laget).

Polo påstår at TBBT er «bra for nerder», dvs. bra for nerdekulturen, og at de som står bak det er ekte nerder. Det kan hende. Men det eneste jeg får utav serien er en konstant påminner om hvordan ignorante mennesker ser på hele nerdekulturen under ett. Mine personlige nerdevenner er ikke i nærheten av gutta i TBBT, sosialt oppegående og relativt pene som de nå er. Likevel merker jeg at folk ser for seg Sheldon i hodet hver gang jeg snakker om vennene mine til folk som ikke er nerder.

Jeg synes ikke TBBT er bra for nerdekulturen. Jeg tror serien sementerer bildet av nerden som svett og utilpass, og selv om det kan være morsomt i seg selv, så har det vært gjort så mange ganger før at det blir et gjesp. Det er klart, for nerder som har vanskelig for å hevde seg i samfunnet, så vil det være en styrke å kunne le av seg selv og kanskje bruke stereotypen til sin fordel – men det er også litt som å be kvinner om å fnise mye, lakke neglene, og dytte frem kløfta for å få fordeler i… hei. Veeeent nå litt.

