Høsten står på terskelen, og vi har allerede fått jobbet oss inn i en Pathfinder-i-Forgotten-Realms-kampanje. I den forbindelse koser jeg meg masse med å sitte og sette sammen utfordringer, bygge bipersoner, og designe hus, templer, ruiner, og huler. Noen vil kanskje si at dette er en del av det de misliker med klassiske spill; at alt er tall og ruter på papir. Dem om det.

Jeg liker kart. I går gjorde jeg ferdig et tre-etasjers hus som rollene bor i. Romdesign er gøy. Gulvplaner er gøy. Og kommer det da en innbruddstjuv, så vet du omtrent hvordan han kommer seg inn og ut. Det tar dog ganske lang tid hvis man skal gjøre det fint og nøye.

En annen løsning jeg fant da jeg bestemte meg for å google problemet, var såkalte random dungeon generators. Man må forsåvidt gjøre ganske mange forsøk om man vil ha noe spesifikt, for de kødder ikke når de skriver «random» i tittelen.

Noen fine nettsteder for denne typen ting:

