Startskuddet for årets utgave av Rollespill.nets Intensive SpillskaperKonkurranse har gått, og det er om å gjøre å skrive et spill før neste søndag (ikke førstkommende). Nytt av året er utfordringer gitt av deltakerne til hverandre, og at konkurransen i år ikke er anonym. Vi diskuterer også vår egen progresjon og idémyldring på forum. Her er mine utkast, for de som er interesserte i det.

Jeg har oppdaget at når jeg skriver spill for R.I.S.K. så har jeg en tendens til å avvike fra det jeg vanligvis liker ved et spill: jeg smalner inn konseptet så spillet handler om én ting, jeg forkaster tradisjonell terningbruk, og minimerer antall stats/regler. I hovedsak tenker jeg alltid først og fremst setting, setting, setting… men i R.I.S.K. havner nesten alltid teaterbakgrunnen min oppi prosjektet på et vis. Da er det enten dramaturgi eller narratologi, eller begge deler, som trenger seg på så eg knapt kan andast.

Det forrige spillet jeg skrev ferdig var R.I.S.K.-spillet I min skygge, så på en måte kan jeg jo takke konkurransen for at jeg får noe gjort. Samtidig så er det jo ikke slike spill jeg ønsker aller mest å spille. Det er litt merkelig, det der.

