Et innlegg inspirert av rollespill.info-bruker Jan-Egil, som postet et innlegg med spørsmål om utstyr man trenger (eller vil ha) til rollespill.

Selv er jeg en halvveis gammeldags rollespiller. På grunn av en del regler i D&D og Pathfinder har jeg «vokst opp» som rollespiller med bruken av battlemat (stridsduk) og miniatyrfigurer som obligatoriske hjelpemidler. Jeg er glad i kart og andre oversiktsverktøy som gir meg innsikt i hvordan ting og vesener er posisjonert i forhold til hverandre. Noen ganger betyr det stridsduk, tusjer, og figurer – andre ganger holder det med noen streker på et ark.

Jeg kjenner en del folk som synes man skal begrense bruken av miniatyrfigurer og stridsduk, fordi det minner for mye om brettspill, og det synes jeg for så vidt er en grei sak – men jeg har erfart at det er enklere for meg å visualisere avstander og posisjoner hvis jeg i det minste har et ruteark eller en tegning å forholde meg til som viser hvor ting er. Jeg er altså ikke nødvendigvis avhengig av rutenett eller heksagoner fordi reglene er så viktige, men mer fordi jeg trenger å visualisere hva som skjer.

(Samtidig tenker jeg at spill som f.eks. D&D eller Pathfinder, som har en del regler for bevegelse og handling, trenger et eller annet verktøy for å holde styr på dette og sikre at verken helter eller fiender får noen fordeler eller ulemper som kan virke avgjørende for utfallet av en kamp. Selv synes jeg det strategiske ved dette er et interessant aspekt av spillet, men skjønner at ikke alle gjør det.)

Hvilket utstyr trenger du?

Jeg sverger selv til en Chessex battlemat, og har selv en brukt vanlig en som jeg har fått av en kompis, samt en «mega-mat»som jeg har kjøpt selv (den dekker spisebordet mitt ganske bra).

2016-05-22 14.49.03

Stridsduken, sammenbrettet, med forrige spillings tegninger. I bakgrunnen står kassen med miniatyrfigurer.

Tusjene jeg bruker er av merket Staedtler Lumocolor Non-Permanent. Chessex skriver selv på sine hjemmesider at de ikke anbefaler bruk av whiteboard-tusjer på dukene sine, siden materialet er porøst. Man bør bruke vannløselig tusj. Jeg har dog funnet ut at et vanlig viskelær gjør susen hvis man slumper til å bruke feil tusjtype.

Miniatyrfigurer er stas, men du må ikke ha det. Det viktigste er at hvis du bruker en stridsduk eller annet kart, at spillerne har brikker som er lett å identifisere som sine roller, og at spilleder har brikker som er enkle å identifisere som fiender eller NPCer. Vi har brukt smågodt som fiendemarkører, slik at spillere kan spise de fiendebrikkene som rollen dreper.

For spillere av gamleskolen er post-it-lapper et must. Jeg bruker post-it-lapper til å notere ned bonuser og annet småplukk som midlertidig påvirker rollen og rollens tekniske prestasjoner.

Trykkblyant. Greit å slippe å spisse blyanten hele tiden for å kunne skrive smått. Mindre avfall – tenk grønt! Osv.

Rolleark, enten offisielle (som hører til spillet) eller egenproduserte. Det viktigste er at alt vesentlig er notert ned på arket og at det går relativt fort og greit å finne frem til det du trenger, når du trenger det. Mange offisielle ark er ikke egentlig så gode, så se det an. Selv synes jeg det er koselig med lurvete rolleark som har overlevd mange spillinger.

Til enkelte spill går det også an å bruke det digitale verktøyet HeroLab. Jeg eier lisenser til Pathfinder, Call of Cthulhu og D&D 5 selv, men bruker dem stort sett til å regne ut stats når jeg lager roller, og mindre som verktøy underveis i spilling. Dette er fordi jeg synes at laptopskjermer rundt hele bordet skaper en slags avstand til spillet, og fordi jeg vet fra jobben min som lærer at facebook og andre ting frister og tar oppmerksomhet når du først har PCen oppe. Det kan også bli kostbart å handle inn lisenser til alle kildebøkene som kommer ut innen storspill som Pathfinder.

Herolabs start

Startskjermen.

Herolabs mc heroface

Oppstart; lage en rolle til Pathfinder.

Terninger – det sier seg selv. De fleste har noen seksere liggende i et gammelt yatzy-spill eller brettspill, men de andre typene er vanskeligere å improvisere. Det finnes digitale terningrullere, selvsagt, men da får du igjen problemet med å ha PCen oppe. Noen spill bruker dog bare sekserterninger, noen bruker andre mekanikker som spillkort, tarotkort eller egne kort, og andre igjen bruker ikke slike randomiseringsverktøy i det hele tatt.

2016-05-22 14.42.53

Spesialterninger til EotE

2016-05-22 14.48.47

Spesiallagde sjansekort til Itras by (design: Håken Lid)

2016-05-22 14.49.42

FUDGE- eller FATE-terninger med kun pluss og minus.

Notisbok eller en annen måte å samle notater på kan være fantastisk. Jeg pleier å kjøpe litt snasne notisbøker med blanke sider og fint, litt solid omslag. Det kan være veldig greit å samle notatene på ett sted slik at du kan bla tilbake og se hva rollen (og spilleren) fant ut tidligere i spillet.

2016-05-22 14.42.23

Notisbok med magnetlukking og art noveau-design

For en del regler som kan være litt pes å holde styr på, finnes noen mobilapper som kan være nyttige. Til Pathfinder finnes det f.eks. en Summon Monster-app og en Spellbook-app.

Hvis man ønsker lettvinte alternativer til stridsduk til en del spesielle områder i spillet, kan det være at det finnes noen sett med kartplater man kan kjøpe. Selv har jeg et sett med skipsdekk, og et med gulvplan til et ondt tempel eller noe slikt. De er glatte, så det er mulig det går an å tegne på dem med tusjer, men jeg foretrekker å la være, for jeg vet ikke om det funker noe bra, eller om jeg får vekk tusjen.

2016-05-22 14.44.23

Offisielle Pathfinder-kartplater.

Hvis det er noe jeg har glemt, så minn meg på det i kommentarfeltet!

 

